«Хавф намози»
«Хавф намози» деганда мусулмонларнинг душман хужумидан хавфда турганларидаги, душман билан уруш холати булиб, аскар тортилиб тургандаги намоз тушунилади.
Уруш холати фавкулодда холат булгани учун, у холатда- ги намоз хам одатдаги намоздан бошкача булади. Хавф намози шариатга киритилишига оят ва хадислар далил булган.
وإذا كنت فيهم فأقمت لهم الصلوٰة فلتقم طآفة منهم معك وليأخذوٓاْ أسحلتهم
فإذا سجدواْ فليكونواْ من ورآئكم ولتأت طآفة أخرى لميصلواْ فليصلواْ معك
Аллох таоло Нисо сурасида: “ичида булсанг-у, уларга намозни коим кил- мокчи булсанг улардан бир тоифаси сен билан турсин ва силохларини узларида тутсинлар. Сажда килганла- ридан кейин ортинга утсинлар. Намоз укимаган бошка тоифа келиб, сен билан намоз укисин”, деган (102-оят) Намоз Ута мухим ибодат булгани учун, душман хавф солиб турса хам уни укишга амр килинган. Уруш пайтида хаёт, ватан хавф-хатар остида турганда хам намоз укишга амр булиши шуни курсатади.
Жамоат намозининг ахамияти улуг булгани учун душ- ман хавф солиб турганда хам уни укишга амр килинган Уруш холатида, душман билан тукнашиш эхтимоли кучли булган вактда хам жамоат намози укишга амр килиниши шуни курсатади.Ибн Умар розияллоху анхумодан ривоят кипнади: «Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам (Узлари иштирок этган уруш) кунларидан бирида хавф намозини укидилар. Шунда бир тоифа у билан турди. Бошка тоифа эса Душман томоида турди. У зот Уузлари билан дилар ва бошкалар келдилар. Бас, улар билан хам бир турганлар ила бир ракьат укидилар. Сунгра улар кет- ракъат Укидилар. Сунгра икки тоифа хам бир ракъат- бир ракъатдан укиб олдилар».Ибн Умар розияллоху анхумодан ривоят кипнади: «Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам (Узлари иштирок этган уруш) кунларидан бирида хавф намозини укидилар. Шунда бир тоифа у билан турди. Бошка тоифа эса Душман томоида турди. У зот Уузлари билан дилар ва бошкалар келдилар. Бас, улар билан хам бир турганлар ила бир ракьат укидилар. Сунгра улар кет- ракъат Укидилар. Сунгра икки тоифа хам бир ракъат- бир ракъатдан укиб олдилар».
Ибн Умар айтдики: «Агар хавф бундан хам купрок булса, (улов) минган холингда ёки тик туриб, имо билан намоз уки».Абу Бакра розияллоху анхудан ривоят килинади: «Набий соллаллоху алайхи васаллам хавфда пешин намозини укидилар. Бас, у зот у(сахоба)ларнинг баъзи- ларини уз оркаларига саф килдилар, баъзиларини эса душман томонга саф килиб куйдилар. Сунгра уз оркала- ридагилар билан икки ракъат намоз укидилар ва салом бердилар. У зот билан намоз укиганлар туриб бориб, јз биродарларининг жойларини эгалладилар. Сунгра на- ригилар келиб, у зотнинг оркаларида намоз укидилар. Шунда улар билан икки ракъат укиб, салом бердилар. Шундай килиб, Расулуллох соллаллоху алайхи ва- саллам учун турт ракъат, у зотнинг сахобалари учун икки ракьат-икки ракьатдан булди». Абу Довуд ва Муслим ривоят килишган.
Агар хавф яна хам зиёда булиб кетса, уловга мин ган холда, имо билан, кай тарафга кодир булсалар, јша ёкка юзланиб, якка-якка намоз укийдилар. Уни китол, юриш ва уловга миниш бузади.
Фазлиддинов Мухаммадюсуф
“Хидоя” ўрта махсус ислом
таьлим муассасаси 2-курс талабаси