Яратилиш санаси 01.02.2023

Finlandiya ta'lim tizimining asosiy afzalliklari va kamchiliklari

Finlyandiya yaqinda nisbatan mustaqil davlatga aylandi, ammo ta'lim sohasida salmoqli muvaffaqiyatlarga erishdi, dunyodagi eng yaxshi tizimlardan birini yaratdi. Uning ta'lim tizimi turli mamlakatlardagi o'qituvchilar orasida haqiqiy qiziqish uyg'otadi, mutaxassislar tomonidan muhokama qilinadi va aholining hayratlanishiga sabab bo'ladi.

Zamonaviy ota-onalar o'z farzandlarini Finlyandiyaga o'qishga yuborishni orzu qiladi va maktab bitiruvchilari bu mamlakatda ta'lim muassasalarini ko'proq afzal ko'radilar. Finlyandiya ta'limining hodisasi nima va u qanday ijobiy va salbiy jihatlarga ega?

Bolalik davri

O'yin shaklidagi o'quv jarayoni olti yoshdan boshlab bolalar bog'chasida boshlanadi. U o'quvchilarni birinchi bosqichda o'qitish uchun zarur bo'lgan bilim va ko'nikmalarga o'tishni maqsad qilib qo'ygan.

Mamlakatning ikki tilini - maktab va fransuz tilini o'rganishga imkon beradigan har bir bolaning iste'dodini sinchkovlik bilan o'rganishga qaratilgan. On oylik bo'lgan barcha bolalar anaokuluga qabul qilinadi. Oddiy bolalarning yonida nogiron bolalar bor. Ularning ko'pchiligi sog'ayib ketadi, tengdoshlari bilan muloqot qiladi.

Maktab davri

Mamlakatning maktab o'quvchilari o'qish va tarbiya bilan porlashlari uchun odatiy holga kelganligi sababli ular ta'lim muassasasida oz vaqt sarflashadi. Maktabda uzoq muddat va mashg'ulotlarsiz bilim olishlariga nima imkon beradi? Maktabning davomiyligi 10 oy (avgust-may oylari), kunduzgi mashg'ulotlar kunduzi, kuzda, qish va bahorda qisqa muddatli dam olishlari bilan.

O'quv jarayonining jadvali bolaga qiziqarli tadbirlarga juda ko'p vaqt beriladi: sport, xobbilar va boshqalar. Har bir talabaning shaxsiy qobiliyatlari va xususiyatlariga ko'ra, o'rganish uchun mavzu olinmaydi. Ikki darajali trening.

Past darajadagi ettinchi sinfga. Yuqori - to'qqizinchi sinfda. Keyinchalik, ixtisoslashuvga qarab, bola litsey yoki kollejni tanlaydi.

Fin maktab ta'limining afzalliklari va kamchiliklarini aniqlaymiz. Afzalliklar quyidagilarni o'z ichiga oladi:

  1. Barcha davlat maktablari tengdir. Rivojlanish uchun ko'proq mablag' oladigan elita institutlari yo'q. Bolaning maktabini tanlash bepul va yashash joyiga bog'liq emas. Va maktablarning teng moliyaviy va ta'lim olish imkoniyatlarini hisobga olib, eng yaqinlariga ustunlik beriladi. Tanlangan kasblarga ixtisoslashgan muayyan mavzuni ongli ravishda o'rganadiganlar uchun maxsus maktablar mavjud.
  2. Finlyandiya tizimi bolalarni bilim va salomatlik darajasiga qarab ajratmaydi. Bir sinfda g'ildirakli aravachalar, talabalar va geekslar yonma-yon. Ularning barchasi teng sharoitlarda muloqot qilishadi, jamiyatga moslashadi. Ularning har biri alohida va iqtidorli bo'lib, o'qituvchilar ta'kidlaydi.
  3. Bolaning tengdoshlar orasidagi munosabati va o'qituvchilarning unga bo'lgan munosabati ish joyiga va ota-onalarning pozitsiyasiga bog'liq emas. Ota-onalarning qaerdaligini aniqlash bo'yicha talabalarga savollar berish qat'iyan man etiladi. Ustoz uchun ustuvor vazifa - bu bolalarning o'zi.
  4. Hech qanday haq yo'q. Davlat bolani hamma narsani beradi. Yozma materiallar va noutbuklardan ko'chirish va tushlik qilish. Maktabda bepul boshqariladigan ekskursiyalar va tadbirlar mavjud.
  5. Bolalar o'z qobiliyatlari bo'yicha har xil bilimlarga ega, shuning uchun turli murakkablik darajalariga ega bo'ladilar. Bunga har bir bolaga alohida yondashish deyiladi.
  6. Agar talaba materialni qo'shimcha tushuntirishni talab qilsa, o'qituvchi unga darsdan keyin bo'sh vaqtni beradi. Va buning uchun rag'batlantiriladi.
  7. Bolalar mavhum tushunchalarni emas, balki haqiqatlarni o'rgatadi. Maktab kundalik hayot uchun bilim beradi. Masalan, biz bank foizlarini hisoblashni, summalarni to'plashni, maydon uchun rejani tuzishni va boshqalarni o'rganamiz.
  8. O'quv jarayonida ixtiyoriy ishtirok etish va o'z-o'zini o'qitish tavsiya etiladi. O'smir faqat o'zi xohlagan bilimni oladi. Shu maqsadda jadval har bir kishi uchun zarur bo'lmagan narsalarni kesib tashlash uchun o'rnatiladi.
  9. Repeaters sharmanda emas va sharmandalikka sherik emas. Bolaning bilimni yaxshilashi va kasbni tanlashi mumkinligi ishoniladi.

Ushbu ijobiy fikrlarga qo'shimcha ravishda siz salbiy tomonlarga e'tibor qaratishingiz kerak:

  1. Maktabda qolgan o'quvchilarning bilim darajasini oshirish istagi yo'q, chunki ular o'qituvchilarga eng yaxshi o'quvchilarga nisbatan vazifalarni taklif qilishadi, bu esa etakchi mavqega erishish imkoniyatini cheklaydi. Siz ko'proq narsani izlamasdan qilishingiz mumkin bo'lgan vazifani faqat bajarishingiz mumkin.
  2. Bolalar va o'qituvchilar o'rtasida bo'ysunish yo'q, bu o'smirlik va yosh maximalizm tufayli munosabatlarda noqulay vaziyatlarga olib keladi.
  3. Maktab o'qituvchilar bilan bir yillik shartnoma imzolaydi, tajribali o'qituvchi o'rniga malakasiz xodimni olishga xavf tug'diradi. Institut xodimlari doimiy emas, bu har doim ham ta'lim jarayoniga mos kelmaydi.

Fin maktabida ta'limning barcha afzalliklari va kamchiliklarini ro'yxatga olish uchun ko'p vaqt kerak bo'lishi mumkin, ammo haqiqat o'jar narsalar. Va ular Fin maktab o'quvchilarining imtihonsiz, qiyinchiliksiz va uyma-kizasiz yuqori sifatli bilimlarga ega bo'lishlarini, tanlash erkinligidan va bolalik-o'smirlikdan bahramand bo'lishlarini aytishmoqda.

Talabalar

Va o'quvchilar uchun qanchalar muhim Finlandiya ta'limi nima? Universitetlarning boshqa mamlakatlar bilan taqqoslaganda ajralib turadigan xususiyati o'quvchilarning jarayonga o'z ta'sirini ko'rsatishi, institutlarni rivojlantirishda ishtirok etish, ta'lim tizimini takomillashtirish va o'qituvchilar bilan dasturlarni yaratish uchun institutsional imkoniyatdir.

Bu avtoritarizmsiz tenglikka asoslangan innovatsion, muammoga yo'naltirilgan. U suhbat, guruh ishi, ma'lumotni mustaqil izlashga ega. Finlyandiyada oliy ma'lumotga ega bo'lish uchun nima ijobiy va salbiy bo'lishi mumkin? Shubhasiz afzalliklar quyidagilardir:

  1. Til chegaralarisiz zamonaviy ta'lim. Finlyandiyada siz ko'plab Finlar ishlatadigan ingliz tilida magistr yoki doktorlik dissertatsiyasini himoya qilishingiz mumkin. Avvalo, dunyodagi boshqa universitetlarning eng yaxshi professor-o'qituvchilari tomonidan bilim oladigan zamonaviy ilmiy fikrlarning rivojlanishidan xabardor bo'lish imkoniyati. Darslarga Evropa va Amerikalik olimlar taklif qilinadi.
  2. Barcha talabalar uchun bepul ta'lim "Finlyandiya fenomeni" ning cho'chqachilik bankida yana bir ortiqcha. Hamma ham yaxshi ta'lim puliga ega emas. Bu Evropada hatto kredit ajratadigan juda qimmatli hodisadir. Va bu erda davlat chet ellik talabalarni tayyorlash uchun barcha xarajatlarni qoplaydi. Kelajakdagi talaba bilimini o'rganish va uning moliyaviy imkoniyatlarini bilish istagi universitetlarga kirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi.
  3. Turli nuqtai nazarlarning borligiga tenglik. Har qanday masalada o'z pozitsiyasini erkin ifodalash va o'qituvchilar bilan jonli suhbatlashish kutib olindi. Hech qanday standart yondashuv va dogma yo'q, barcha fikrlar mavjud bo'lish huquqiga ega.
  4. O'quv jarayonini o'zi tashkil etishning qulayligi va kampuslarning yaqinligi. Jamoat transporti orqali sayohat qilish uchun sport zaliga, muzeylarga tashrif buyurish uchun talabalik kartasiga chegirmalar berish imkoniyati. Ovqatlanish xonasida yaxshi tashkil etilgan arzon ovqat, hujjatlarni bepul bosib chiqarish, talabalar shifoxonasida bepul xizmat ko'rsatish va boshqalar sizni qulay his qilish imkonini beradi.

Tushunchalar mavjud bo'lgan joylarda doimo kamchiliklar mavjud, ular orasida:

  1. Uy-joy va byurokratikani topishda qiyinchiliklar mavjud. Kampuslarda joy yo'q bo'lganda turar joy topish uchun ko'p mehnat qilish kerak. Yashash huquqini olish uchun taqdim etilgan hujjatlar ba'zan kechikish bilan ko'rib chiqilishi mumkin, bu sizni tezda sug'urta raqamini olish imkonini bermaydi, ya'ni siz uyni ijaraga olishingiz mumkin.
  2. Amaliy mashg'ulot va ish bilan mashg'ul bo'lgan qiyinchiliklar Finnlarga ham tanish. Yozgi mashg'ulotlar universitet tomonidan tashkillashtirilmagan, ammo talabaga to'la ishonib topshirilgan. Fin tilini bilish istihdam va yarim kunlik ish uchun muhim, ish beruvchilar esa tajribaga ega.
  3. Har bir talaba ustidan hech qanday nazorat yo'q, chunki har narsa o'z-o'zini tashkil etish va o'zini o'zi o'rganishga asoslangan. Buni ortiqcha deb hisoblash mumkin, lekin bizning mentalitetimizni hisobga olganda, agar talaba muntazam ravishda silkish va bilim darajasini tekshirishga muhtoj bo'lsa, biz o'zimizni ekspluatatsiya qilish uchun ta'lim jarayoniga demokratik yondashuvni qo'yamiz.
  4. Fin tili juda murakkab, va unga bepul ta'lim olish imkoniga qaramay, toqatli so'zlar tez orada paydo bo'ladi. Bu esa talabaning boshqa o'quvchilar bilan muloqot qilish, yarim kunlik ish uchun ishga joylashish qobiliyatini cheklaydi.

Finlyandiya ta'lim tizimi yaxshi yoki yo'qmi, o'zingizni hal qiling. Ammo u bilan tanishish va uning ijobiy jihatlarini qo'llash uchun u qiymatga ega.

Finlyandiya ta'lim tizimi nima?

Finlyandiyada maktab haqida hech qanday tasavvurga ega bo'lmaslik uchun, o'qish yilining avgust oyidan may oyigacha 10 oy davom etishi haqida bilish kerak. Kurslar kunduz kunlari, juma kunlari esa kunduzgi soatlarda amalga oshiriladi. Bayramlar kuzda 4-5 kun, Rojdestvo bir necha hafta va Pasxadagi bir hafta.

Bir qarashda, dastur jadal jihozlangan va bo'sh vaqt bo'lmasligi kerak. Lekin bu butunlay noto'g'ri. O'quv rejasini yaqindan o'rganib chiqsangiz, ularning sport bilan shug'ullanishi, malakali usta klublari va o'smirlar bilan qiziqqan boshqa kishilar bilan to'lganini ko'rishingiz mumkin.

Asosiy afzalliklari

Har qanday ta'lim tizimi singari, Finlyandiyada o'z kamchiliklari va afzalliklari mavjud. Asosiy afzalliklari:

  • Maktablar o'rtasidagi tenglik. Bu shuni anglatadiki, agar institutlar davlat turiga kirsa, unda hammasi bir xilda homiylik qilinadi va "boy" va "kambag'al" tashkilotlarga sinflar bo'linmaydi. Finlyandiyada bir muddatgacha ota-onalarga farzand uchun muassasa tanlashni taqiqlovchi qonun mavjud edi. Uni eng yaqin yashash joyiga berish kerak edi. Yaqinda bu ta'qiqlar bekor qilindi, lekin ko'pchilik ota-onalar o'z farzandlarini maktabga yaqinlashtirmoqda, chunki ular qulayroq bo'lgani uchun va ta'lim darajasi shaharning boshqa uchidan farq qilmaydi. Bu xususiy maktablar yo'qligini anglatmaydi, lekin ular ko'pincha talab qilinmaydi. Ular har qanday ixtisoslikda ongli ravishda tilga olinadigan, lingvistik yoki matematik bo'ladigan bolalar tomonidan talab etiladi.
  • Talabalar o'rtasidagi tenglik. Fin boshqaruvi bolalarni kuchsiz va zaif, sog'lom va kasal bo'lib tasniflantirmaydi va ular bir sinfda o'qishga ruxsat beradi. Shuning uchun, odatda, bitta stolda nogironlar aravachasida va nogiron o'smirda kutib olish mumkin. Ularning barchasi jamiyatga erkin moslashadi va tengdoshlari bilan muloqotda bo'lib, jamiyatga kiradi. Bu mamlakatda iste'dodli va sekin bolalar o'rtasidagi farq juda kichik.
  • Ota-onalar o'rtasidagi tenglik. Barcha ta'lim muassasalarida bolaning ota-onasining ish joyini aniqlashga imkon beradigan barcha savolnomalar va dasturlar qat'iyan taqiqlanadi. Ushbu qo'llanma oxir-oqibatda, talabaga birinchi o'ringa beriladi.
  • Naqd to'lovlarning yo'qligi. Davlat maktabi maktabga avtobusda sayohat qilish uchun qalam bilan hamma narsani beradi. Ota-onalar o'qish joyidan ikki kilometrdan ko'proq uzoqlikda yashasa, darsliklar, noutbuklar, tushlik-darslar, maktabdan tashqaridagi tadbirlar, masalan, ekskursiya va muzeylar, bolani maktabga va uyga olib keladigan yuklarni to'lamaydi.
  • Har bir talabaga individual yondoshish. Finlyandiya o'qituvchilari sinfni bitta organizm sifatida baholaydilar, ularda hujayralar kabi har bir narsa bir-biriga o'xshash. Aksincha, o'qituvchi har bir bolasini qobiliyatlari asosida tayyorlaydi. Shunday qilib, har bir kishi tekshirish ishida o'z bilimiga mos keladigan ko'p bosqichli vazifalarni oladi. Bu ham uy vazifasi uchun ham amal qiladi.
  • Bunga qo'shimcha ravishda, Finlyandiya o'qituvchisi ma'lumotdan qo'shimcha tushuntirish uchun sinfdan keyin kechikib qolishlari mumkin. Ko'pincha mamlakatimizda repetitorlik deb ataladigan va u erda ish haqi bilan amalga oshiriladigan bepul va hatto rag'batlantiriladi.
  • Haqiqiy hayotga tatbiq etilishi. Sinflar, albatta, muhim bo'lgan narsalarni o'rgatadi: bank foizlarini qanday hisoblash mumkin, rezyume yoki ish uchun portfelni yaratish, uylar uchun to'lovlarni to'lash yoki hudud uchun rejani yaratish. Keraksiz narsalar yo'q qilinadi, lekin kattalar hayotida muhim narsa qoladi.
  • O'z-o'zini tarbiyalash va ixtiyoriylik. O'qituvchilar, bilimlarni olishni xohlaydigan kishi bo'lishiga ishonchlari komil. O'ziga xos rus tilida "majburiy yoqimtoylik qilolmaysiz" deb nomlangan so'zlar beg'ubor ishlaydi va o'smir uchun kerak bo'lmagan narsalar jadvaldan olib tashlanadi.
  • Maktabda ikkinchi yil bo'lib qolish ham sharmandalik emas. Hech bir talaba kasb tanlashda shoshilmayapti va qo'shimcha yil bilim va darajalarni yaxshilashga yordam beradi.

Asosiy kamchiliklari

Bir qator ijobiy jihatlarga qo'shimcha ravishda, Finlyandiya ta'limida tabiiy ravishda salbiy tomonlari bor:

  • Ba'zilar ushbu ta'lim usuliga ishonishadi o'quvchilarning rivojlanishiga yo'l qo'ymaydi. Axir, agar siz topshiriqni bajarmasangiz, odatdagidan ancha murakkabroq bo'lsa - xavotirlanmang, ertaga eski turiga qaytasiz. Bu, uni yaxshiroq qilish va yuqori darajaga ko'tarilishga imkon berishga imkon bermaydi.
  • Bo'ysunmaslik o'quvchi va o'qituvchi o'rtasida ayrim o'qituvchilar uchun noqulaylik tug'ilishi mumkin, chunki o'smirlik va yosh maximalizm o'zini kattalarga qarshi dog' tushiradi.
  • O'qituvchilar bilan tuzilgan shartnoma faqat bir yil, shuning uchun ular ba'zan qo'lga olinadilar aralash ramkalar. Ba'zilar yaxshi malakaga ega emas yoki bolalarni to'g'ri tarzda o'rgata olmaydilar.

Yaxshiyamki, faqat faktlar ta'lim natijalari sifatida xizmat qilishi mumkin. Finlandiya o'smirlari, pivo tayyorlash, ularning nervlari va yaqinlarini sinab ko'rish uchun ko'p soat sarflamaydilar va imtihonlarga tayyorgarlik ko'rishadi va ayni paytda yuqori sifatli o'qishdan bahramand bo'lishlari mumkin. Yaxshi yoki yomon, har kim o'zi uchun qaror qiladi, lekin Finlandiya ta'lim tizimidan o'rganish, albatta, bir narsa.

Finlyandiya ta'lim - bu dunyodagi eng yaxshi! Hodiy!

Metropoliten hududida mashg'ulotlar, asosan, ko'chmanchilar tomonidan fransuz tilini tushunmasligi sababli turli darajadagi ta'limga ega bo'lgan bolalar bilan to'lgan. Muayyan mavzuda ortda qolgan maktab o'quvchilari uchun o'qituvchilar biroz boshqacha o'quv dasturidan foydalanadilar. Ammo iqtidorli bolalar uchun hech bo'lmaganda oddiy shahar ta'lim muassasalarida ko'proq chuqurroq dasturlar taqdim etilmaydi.

Tushkunlik va kamchiliklar
Bir necha o'n yillar davomida Finlyandiya umumta'lim maktabi o'rganish taktikasini har bir talabaga individual yondoshishga yo'naltirdi va bu ham ijobiy natija va qiyinchiliklarga olib keldi. 70-yillarning oxirida, boshlang'ich maktabda, ular hali ham katta harflar yozish ustida ishlamoqdalar. Trening oddiy taraqqiyot o'yinlar bilan muntazam ravishda suyultiriladigan kitoblarga asoslangan edi. Etmishinchi yillardan boshlab davlat maktablarini birlashtira boshlagan yagona o'rta ta'lim tizimi hamma uchun ochiqdir.

Bugungi kunda Finlyandiyada 3,2 mingga yaqin umumta'lim maktabi mavjud, shulardan 2 foizi davlat va xususiy ta'lim muassasalari. Asosiy o'quv dasturining o'quv dasturi mamlakatning barcha maktablarida bir xildir. Farqi qo'shimcha fanlar, bet darslar va o'qitish metodlarida kuzatilishi mumkin.
O'n yillar mobaynida Finlyandiyada ijtimoiy o'zgarishlar yuz berganligi sababli, o'quv dasturi 1960-yillarda boshlangan katta hududlarda odamlar konsentratsiyasi tufayli o'zgargan. 90-yillardan boshlab, Finlyandiya tobora ko'proq xalqarolashib bormoqda. Shu vaqtdan boshlab mamlakatda yana individualistik yo'nalishni talab qiladigan asosiy ta'lim usullarini qayta ko'rib chiqish zarurati paydo bo'ldi. Biroq, vazn qanchalik uzoq bo'lsa, unda olov yoqadi ...

O'n yil muqaddam maktab mashg'ulotlari o'zlarining tegishli saboqlari doirasida o'zlarini qanday tutishni biladigan kam sonli teng ta'lim olgan bolalar edi. Hozir o'n yillik tajribaga ega bo'lgan o'qituvchilarga ko'ra, talabalar har qachongidan ko'p millatli pirogni namoyish qilishni boshladilar, shuning uchun ruxsat etilgan me'yorlar har yili kauchuk moslashuvchanlikka ega. O'qituvchi vaqtinchalik talabalar bilan ishlashga harakat qilayotganda, sinfdoshlarning qolganlari o'qish vaqtini sarflashadi. Biroq, bolalarni bilim darajalariga ko'ra guruhlarga ajratish ham mumkin emas, chunki fin ta'limining asosiy maqsadi yo'qoldi - hamma uchun ekvivalent maktab ta'limi ta'minlandi.

Alisher Anvarov

“Hidoya” o'rta maxsus islom
bilim yurti o'qituvchisi