Ҳанафий мазҳаби
Имом Абу Ханифа бутун умри мобайнида эллик беш марта хаж килганлиги маълум. Олим сифатидаги билимларини савдо ишларида кундалик хаётга амалий жихатдан татбик этиш имконига эга булиб, коида-конунларини киёс ва истихсонни ишлатиш оркали бойитади. Киёсни шакллашда рай (фикр)га таяниш туфайли унинг мактаби “ Ахлур-раъй” номини олди. Хадисларга таянганлар “Ахлул-хадис” номини оладилар, бирок Абу Ханифа мактаби анъанани яхши билган ва тан олган. У шундай дэган: “Бизнинг бу борадаги энг аъло билимимиз раъйдир. Бу биз эриша олган аъло нарсадир”.
Умумий тарзда Абу Ханифанинг хукукий назариаси шахс эркинлиги хурмаланган ва шу билан узга хукукшунослардан фарк килган. У биринчи булиб битимларга оид коидаларни ишлаб чиккан.
Улар салам ва муробахабитимларида уз аксини топган. Салам битими кейинчалик етказиб берериладиган мол махсулотга дархол пул тулашни рухсат етган. Илгариги конунлар товарнипулга бир пайтнинг узида айирибоишашни назарда тутади.
Муробаха битими еса, бир савдогар иккинчисига бироннарсани сотишда олдинги, узи олган нарх устига шартланган фойда билан сотишни рухсат етган ва шу тарика судхурликнинг олдини олган.Шахсий хукук доирасида Абу Ханифа еркин кизга воситачисиз турмушга чикишни рухсат берди, бирок кейинчалик ханафий мазхаби бу хукукни факат илгари эрга теккан аёлга кафолатлади. Барча узига мазхаблардан ва уз мазхаби ичида купчилик раъйидан факли уларок, у исрофгарчиликни ман етамди. Унинг фикрича балогат ёшига етган инсон мустакил булиб уз мулки билан узи хохлаган нарсани килиши мумкин эди.
Абдуллаев Азимжон
"Ҳидоя" ўрта махсус ислом
билим юрти мударриси